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WER019, February 2016

WER018 TOBIAS MEIER
Interesting




Tobias Meier composition, saxophone and all kind of sounds

also featuring:
Frantz Loriot viola
Silvan Jeger cello
Dominique Girod bass

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Interesting - microscopic thoughts

Saxophonist Tobias Meier hat auf seiner selbst produzierten „10 Inch“ ein Kleinod aus 9 Miniaturen geschaffen. Einzeln handeln die 9 mikroskopischen Miniaturen von experimentellen Ereignissen zwischen Instrument und Mikrophon, Obertonarchitekturen und mehrstimmigen Overdubs und vermischen sich mit mikrophonierten Innenwelten von Instrumenten oder vermeintlich peripheren Geräuschen. Zusammen ergeben die Miniaturen eine audiophile, organische Matrix und fallen ineinander wie in einem Kaleidoskop, in der auch Frantz Loriot (Viola), Silvan Jeger (Cello), Dominique Girod (Bass) Teil werden.
 
Die B Seite umfasst ein einziges 9 minütiges Solostück, in dem Saxophonist und Saxophon zu einem Interface verschmelzen und in dem die variierende Luftsäule und ein statischer Fingersatz durch andauernde Verschiebungen eine Art Möbiusband ergeben, während die Klappen-, Oberton- und Atemgeräusche eine zweite Klangebene aufspannen.

Die Miniaturen von „Interesting - N I N E  M I C R O S C O P I C  T H O U G H T S“ hat Tobias Meier während einer Dauer von über einem Jahr gesammelt. Dabei wurde das Mikrophon zu einem integralen Bestandteil (wie man es beispielsweise auch aus der Welt des Fieldrecordings kennt) und dekonstruiert das Verhältnis zwischen Instrument, Mikrophon und Tonträger. Das Vinyl des Tonträgers verleiht den feinstofflichen Gebilden aus der mikroskopischen Welt der Obertöne eine zusätzliche sinnliche Dimension.

(Berni Doessegger)


Interesting - microscopic thoughts

On his self-produced 10inch Vinyl, saxophonist Tobias Meier has created a gem of 9 miniatures. Taken individually, the 9 microscopic pieces focus on experimental happenings between instrument and microphone, overtone structures and polyphonic overdubs, mixed with microphoned inner worlds of the instruments and supposedly peripheral sounds. Together, the miniatures translate into an audiophile, organic matrix and assemble like a kaleidoscope, of which Frantz Loriot (viola), Silvan Jeger (cello) and Dominique Girod (bass) are also part.

The B-side of the album comprises a single 9-minute solo piece in which the saxophonist and the saxophone melt into one interface. The varying column of air and the static fingering due to on-going shifts result in a kind Möbius construct while the “noises” emerging from the flap, the overtones and breath create a second soundscape.

Tobias Meier gathered the miniatures of "Interesting - N I N E  M I C R O S C O P I C   T H O U G H T S" over more than a year. The microphone became an integral part of his approach (as also known of field recordings for example), deconstructing the relationship between the instrument, the microphone and the phonogram. Opting for vinyl gives an additional sensual dimension to the subtle structures of this microscopic harmonics world.

(English adaptation: Yve Delaquis/caralingua.com)

interesting-10inch


Album Credits
Recorded in different places between 2014 and 2015. Edited by Tobias Meier, Mixed and Mastered by Hannes Kumke. Produced by Tobias Meier
www.tobias-meier.ch

WER019, Wide Ear Records, www.wideearrecords.net
© & P 2016, all rights reserved

Press Reviews

freiStil, 2016

Dieses Kleinod vereint die Eigenkompositionen nine microspocic thoughts und another microscopic thought des auffallend aktiven Schweizer Saxofonisten Tobias Meier auf einem spannenden Tonträger. Auf Seite A befasst sich der Musiker, der mitunter seit 2015 auch als Herausgeber eines Magazins ("1" - wieso etwas tun) sowie als Veranstalter der Konzertreihe Seismogramm und Mitinitiator des selbstorganisierten Labels Wide Ear Records fungiert, unter Zuhilfenahme seiner Kollegen Frantz Loriot (Viola), Silvan Jeger (Cello) und Dominique Girod (Bass) mit experimentellen Ereignissen zwischen Instrument und Mikrofon, Obertonarchitekturen und mehrstimmigen Overdubs, welche mit den mikrofonierten Innenwelten herangezogener Klangwerkzeuge und vermeintlich peripheren Geräuschen verschmelzen. Seite B präsentiert ein ähnliches Konzept, bei dem Meier besagte Ereignisse in einem neunminütigen Solostück sehr fesselnd und hypnotisierend miteinander fusionieren lässt. Die Egalität von pragmatischen und ästhetischen Elementen und deren geschmackvolle Gleichsetzung in Meiers musikalischer Auseinandersetzung dekonstruiert und reflektiert sehr organisch und selbstverständlich, was und was nicht wir als Musik wahrzunehmen gewohnt sind. Auf authentische und sympathische Weise beeindruckt Tobias Meier durch hohe performative Intensität und seine spielerisch leichte Art, dieses kontroverse und stets relevante Thema unserer steten Befangenheit künstlerisch aufzugreifen und interessant zu inszenieren. (dr. wu)

Chain DLK, 2016

A sort of Escherian tonal stairwells opens this collection short experimental pieces by which Swiss alto sax player and composer Tobias Meier tried to catch sonic events in between instruments and microphones, resulting in amazing interferences and interceptions by/from inside/outside the instrument itself. Besides the sonic "strategy" to grab any interesting events occurring outside (check the second miniature of the first track to have an idea about Tobias's way to interbreed field recordings and instruments) or inside instruments by means of microphones, the lack of that kind of homogeneity, which commonly characterises compositions, got widely balanced by digressions in the stylistic field in between avant-garde-jazz, field recordings, Morton Feldman's pathways and contemporary classic music, where a sort of dark-ambient claustrophobic incipit could be the introductions for airy classical harmonies, sinister scratches over strings on the threshold between noise and silence could be embellished by the occasional tweeting of surrounding birds, Colin Stetson-like repetitions can gradually turn into a sort of tribal tapping over sax keys - have a listen his additional "another microscopic thought" on B side -. I fully agree with Berni Doessegger's introductory words, when he says that the choice of vinyl "gives an additional sensual dimension to the subtle structures of this microscopic harmonics world", which features the contributions by Frantz Loriot (viola), Silvan Jeger (cello) and Dominique Girod (bass) as well. "
(Vito Camarretta)

Jazz'n'more, 2016



Tagesanzeiger, 2016



Jazzpodium, 2016



his voice, 2016

Devatenáctý počin švýcarského labelu Wide Ears Records, zaměřeného primárně na vinyly, je pro tuhle značku skutečně signifikantn', neb je při jeho poslechu potřeba m't uši opravdu otevřené.
Prvn' stranu maxisinglu tvoř' cca desetiminutová suita Nine Microscopic Thoughts, na n'ž skladatele, saxofonistu a tvůrce a zaznamenavatele nejrůznějš'ch zvuků Tobiase Meiera doprovázej' violista Franz Loriot, violoncellista Silvan Jeger a basista Dominique Girod. Na těchto miniaturách pracoval autor zhruba rok a vyřádil se předevš'm na jejich nahráván' na nejrůznějš'ch m'stech a prac' s mikrofony, které se skutečně dostávaj' do mikroskopických struktur jednotlivých nástrojů a zároveň přij'maj' i jen zdánlivě podružné sonické podněty, které jsou ovšem zamýšleny jako ned'lná součást d'la. Vzhledem k celkové délce je trochu obt'žné si všechny ty detaily vychutnat, protože se vlastně charaktery různých část' poměrně liš' a než se stač'te rozposlouchat, tak už jste de facto o krok dál. Zdá se, že by jednotlivé motivy klidně vystačily na opus magnum v podobě jakési dev'tivěté experimentáln' symfonie, ale to by už bylo o něčem úplně jiném. Takže tahle jakoby redukovaná a přitom nesm'rně bohatá podoba je vlastně adekvátn', ale svým způsobem nesnadně uchopitelné i po opakovaném poslechu, protože máte pořád pocit, že vám proklouzává mezi klad'vkem, kovadlinkou a třm'nkem.
B-strana je věnována „dalš' mikroskopické myšlence“ tentokrát v trván' necelých dev'ti minut, kde si protagonista vystač' sám se saxofonem, hbitým prstokladem, dýchán'm a mikrofony. Svůj nástroj tentokrát využ'vá sp'še v perkusivn' rovině, i když určité tónozvraty tu také nechyběj'. Tady je to již čitelné a jasně si stač'te uvědomit, že tam nehraje žádný doprovodný bub'nek.
Zdálo by se, že je to celé taková hř'čka, ale je tam c'tit i záměr i patřičnou preciznost.
(Petr Slaby)

culturejazz.fr, 2016

Une musique de chambre et de recherche où se mêlent sons acoustiques, électroniques (« et de toutes sortes » comme le dit l’auteur, Tobias Meier). Le travail « microscopique » d’un artiste-artisan qui sait où il va... On lui embo"te donc le pas en confiance pour ce voyage imaginaire assez paisible proposé sur les deux faces d’un disque vinyle 30 cm ou en numérique.


Booking Contact
Tobias Meier - www.tobias-meier.ch